Resultaten ondernemerspanel
5 okt 2020 Bijna twee derde Flevolandse ondernemers kampt met omzetverlies

Wegens corona heeft 64% van het Flevolandse bedrijfsleven te kampen met omzetverlies. Voor 39% zijn de problemen acuut, van hen vreest 9% voor het voortbestaan. Daar staat tegenover dat er ruim een derde (35%) van de ondernemers nu en in de toekomst weinig problemen verwacht. Dit blijkt uit de eerste meting van het Flevolandse ondernemerspanel, die de gevolgen van de coronacrisis bij ondernemers heeft gemeten.

Het ondernemerspanel is een initiatief van VNO-NCW, Provincie Flevoland, RWF/FlevolandWerkt!, MKB Nederland, Win4All – Economic Board Flevoland en Horizon. In een reeks van drie panelonderzoeken worden Flevolandse ondernemers gevraagd naar de gevolgen van de coronacrisis. Vragen over omzetdaling, tevredenheid over ondersteuningsmaatregelen en wel of niet uitstel van investeringen zijn onderdeel van het onderzoek. Het onderzoek, waaraan door 397 ondernemers werd deelgenomen, vond plaats in de periode 10 augustus tot 9 september. De deelnemers waren verdeeld over ondernemers met personeel (74%) en zzp’ers (26%).

Impact van coronacrisis
Naast het wegvallen van omzet, verwachten 2 van de 3 ondernemers dat het wegvallen nu of in de nabije toekomst invloed gaat hebben op de bedrijfsvoering. Een andere factor waarvan ondernemers verwachten dat deze invloed gaat hebben op de bedrijfsvoering is de liquiditeitspositie van de onderneming, 14% van de ondernemers ervaart hier nu al problemen mee en nog eens 40% verwacht dat dit op korte of langere termijn gaat gebeuren.

Bijna een derde van de ondernemers heeft nieuwe producten of diensten ontwikkeld om nieuwe kansen te benutten of om het omzetverlies uit de gewone bedrijfsvoering op te vangen. Bij 6% van hen heeft dit een positief effect gehad, doordat de ontwikkeling meer opbrengt dan het heeft gekost en voor 5% geldt dat de nieuw ontplooide activiteiten in ieder geval kostendenkend zijn. Voor een klein deel geldt dat het initiatief negatief heeft uitgepakt, doordat kosten van de ontwikkeling hoger lagen dan de opbrengsten.

Werkgelegenheid
Van de respondenten verwacht 82%, ook op de lange termijn, geen personeelsproblemen. Eén op de vijf kampt zelfs met een acuut personeelstekort of verwacht daar op de lange termijn mee te kampen te gaan krijgen. Eveneens één op de vijf ondernemers geeft echter aan nu en op de langere termijn teveel personeel te hebben. Voor bijna 10% van deze ondernemingen is het personeelsoverschot zó groot dat men, ondanks dat men gebruikmaakt van de NOW regeling, overweegt tijdelijke contracten niet te verlengen.

Kwetsbare groepen
Ondernemers die te maken hebben met een personeelstekort zijn slechts in beperkte mate bereid dit op te lossen door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten; 19% van de bedrijven met een tekort geeft aan hier open voor te staan. Bedrijven die dit niet willen verwachten dat het werk te specialistisch is om ze in te kunnen zetten of dat ze verwachten dat het te veel begeleidingstijd kost. Daar waar er sprake is van een overschot, geeft 81% van de ondernemers aan dat hier geen sprake is van werknemers uit kwetsbare groepen. Indien dat wel het geval is ziet de helft geen mogelijkheden voor herplaatsingstrajecten.

Investeringen
Door de coronacrisis stelt ruim 50% van de respondenten investeringen uit. Het gaat met name om vervangings- en uitbreidingsinvesteringen, die door circa een kwart van de ondernemers worden uitgesteld. Hiernaast heeft de coronacrisis ook invloed op geplande investeringen om de onderneming te verduurzamen, 15% van de ondernemers stelt investeringen in energiebesparing of het opwekken van duurzame energie uit of doet ze geheel niet, terwijl hier wel plannen voor waren.

Landelijke noodmaatregelen veel gebruikt
De helft van de ondernemers maakt gebruik van één of meer van de aangeboden regelingen, waarbij een kleine 30% van de ondernemers gebruik maakt van meerdere regelingen. De NOW-regeling en de regeling waarbij betalingen aan de belastingdienst worden uitgesteld, zijn worden het meest gebruikt: een derde van de ondernemers doet dat. Van de TOGS- en/of TOZO-regeling heeft circa 15% van de ondernemers gebruik gemaakt.

De respondenten beoordelen de overheidsregelingen met een rapportcijfer 7,1. Van vrijwel alle regelingen waarvan zij gebruik maken, geven de ondernemers aan dat de maatregel zeker helpt, maar dat het in veel gevallen niet voldoende is. Over de regelingen waar het meest gebruik van wordt gemaakt - de NOW regeling en de uitstel van betalingen aan de belastingdienst is meer dan de helft van de gebruikers tevreden. Zij geven aan dat de regeling voldoende hulp biedt.

Naleving 1,5 meter
Om de regels rondom de 1,5 meter samenleving binnen de onderneming na te kunnen leven, houdt men zich met name aan de RIVM richtlijnen. Voorts heeft een kwart van de ondernemingen afzonderlijke brancherichtlijnen geïmplementeerd en wordt er structureel meer thuisgewerkt door het personeel. Bijna 70% van de ondernemers geeft aan de maatregelen rondom de 1,5 meter samenleving altijd of meestal wel na te leven. Voor een kleine groep (8%) geldt dat het onmogelijk is of dat het vaker wel dan niet lukt om de regels na te leven. In de gemeente Urk wordt relatief vaak (22%) aangegeven dat het gezien de aard van de werkzaamheden onmogelijk is om hier aan te voldoen.

Paneldiscussie
Als onderdeel van het livestream event Flevoland Groeit dat Horizon op 22 oktober organiseert zullen tijdens een deelsessie de resultaten van de eerste peiling onder Flevolandse ondernemers in een panel worden besproken. Het panel bestaat o.a. uit Hajé de Jager (Voorzitter VNO-NCW Flevoland en Boardlid van Win4All), Femke Rientsma (Voorzitter van Win4All) en Jan-Nico Appelman (gedeputeerde provincie Flevoland). Geïnteresseerden die mee willen kijken kunnen zich registeren op https://www.flevolandgroeitevent.nl/

Contactinformatie
Rob Dal regiomanager VNO-NCW Midden
t: 055 – 5222606 / 06 – 51279292
e: dal@VNO-NCWmidden.nl  

>> Download hier de resultaten van het ondernemerspanel << 

24 apr 2024 18:30 uur | Buren ontmoeten buren | Biddinghuizen18:30 uur | Buren ontmoeten buren | Biddinghuizen
25 apr 2024 13:45 uur | De Staat van Flevoland, o.a. over AI13:45 uur | De Staat van Flevoland, o.a. over AI
16 mei 2024 09:00 uur | Dialoogsessie met Arbeidsdeskundigen UWV09:00 uur | Dialoogsessie met Arbeidsdeskundigen UWV
 
Agenda / evenementen

Algemeen nieuws

RobDal VNONCW.jpg
13 jun 2019 Rob Dal nieuwe regiomanager VNO-NCW
Rob Dal nieuwe regiomanager VNO-NCW
upgradejezelf.jpg
12 jun 2019 Upgrade jezelf! Ook voor ondernemers uit gemeente Dronten
Upgrade jezelf! Ook voor ondernemers uit gemeente Dronten
fairtradegemeente.jpg
12 jun 2019 Dronten opnieuw Fairtrade gemeente
Dronten opnieuw Fairtrade gemeente
pensioenakkoord.png
11 jun 2019 Dit gaat het pensioenakkoord voor jou veranderen
Dit gaat het pensioenakkoord voor jou veranderen
3gemeentesprofileren.jpg
1 jun 2019 Dronten, Urk en NOP willen meer samenwerken
Dronten, Urk en NOP willen meer samenwerken
12juniMKB.png
1 jun 2019 MKB organiseert 12 juni informatieavond over de Informatieplicht
MKB organiseert 12 juni informatieavond over de Informatieplicht
mkbvriendelijksteprovincie.jpg
29 mei 2019 Flevoland is MKB-Vriendelijkste provincie van Nederland
Flevoland is MKB-Vriendelijkste provincie van Nederland
BoB_RemakoPapyrolux02.jpg
28 mei 2019 'Jonge ondernemers moeten naar de polder komen'
'Jonge ondernemers moeten naar de polder komen'
190001_Omleiding_13_Biddingringweg_REV (002).jpg
20 mei 2019 Biddingringweg bij Dronten in juni dicht voor groot onderhoud
Biddingringweg bij Dronten in juni dicht voor groot onderhoud
bestuurswissel_mei_2019.jpg
15 mei 2019 Bestuurswisseling tijdens drukbezochte ALV
Bestuurswisseling tijdens drukbezochte ALV
mhielkema.jpg
10 mei 2019 Marcel Hielkema benoemd tot nieuwe voorzitter VNO-NCW Midden
Marcel Hielkema benoemd tot nieuwe voorzitter VNO-NCW Midden
welkom ALV 05 2019.jpg
2 mei 2019 Bestuur OVDD draagt Lyda Winata en Michiel Tietema voor
Bestuur OVDD draagt Lyda Winata en Michiel Tietema voor
2cf43a41ee6423ddae0f478280bd66b0_normal.jpg
1 mei 2019 Informatieplicht en energiebesparende maatregelen per 1 juli
Informatieplicht en energiebesparende maatregelen per 1 juli
Dronten Marketing.png
29 apr 2019 Nieuwe impuls marketing van Dronten
Nieuwe impuls marketing van Dronten
ondernemersacademie201906.jpg
29 apr 2019 Uitnodiging Ondernemersacademie 26 juni a.s.
Uitnodiging Ondernemersacademie 26 juni a.s.
190001_Omleiding_18_Gooiseweg-Larserweg (002) (002).jpg
25 apr 2019 Nieuw asfalt voor kruising Gooiseweg-Larserweg
Nieuw asfalt voor kruising Gooiseweg-Larserweg
IMG_20190423_163807.jpg
25 apr 2019 Floriade opent leveranciersportal
Floriade opent leveranciersportal
lunch9mei.png
24 apr 2019 Lunchbijeenkomst 9 mei: betrokkenheid medewerkers
Lunchbijeenkomst 9 mei: betrokkenheid medewerkers
Flevopenning TOPOnderneming 2019 © Fotostudio Wierd.jpg
15 apr 2019 Flevopenningen gaan naar Urk
Flevopenningen gaan naar Urk
Werkverkeer-klein.jpg
11 apr 2019 Groot onderhoud N307 Hanzeweg
Groot onderhoud N307 Hanzeweg
Laatste foto's
2023 09 07 Broekhuis Dronten 01.jpg OVDD bij Broekhuis Dronten 7sept2023

Contact

Ondernemersvereniging De Driehoek
info@ovdd.nl

Verenigingsmanagment

Tineke Stuifzand
Parksingel 61
8256 GG Biddinghuizen
T 06 - 82 69 59 70

IBAN: NL59 ABNA 0471 2881 60

Volg ons

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

Sitemap

Home
Netwerken
Belangenbehartiging
Actueel
Onderneming van het Jaar
Over OVDD
Leden
Contact
Inloggen Mijn OVDD

Lid worden

Investeer vandaag nog in een interessant netwerk van ondernemers in uw eigen gemeente Dronten: word lid van de OVDD!

Nu lid worden

Suggesties

Heeft u suggesties voor de OVDD? Of heeft u nieuws voor op de website? Laat het ons weten via info@ovdd.nl

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren